Práticas de linguagem, identidades e lusofonia: experiências com aprendizagem baseada em projetos e sala de aula invertida
Alternative Title
Language practices, identities, and lusophony: experiences with project-based learning and flipped classroomAuthor
Hergesel, João Paulo
Souza, Ana Luiza Bruzadelli de
Rezende, Marina Bernardino
Secco, Taís Siqueira
Fukuoka, Valentina Morita
Date
01/07/2024Content Type
ArtigoPostgraduate Program
Linguagens, Mídia e ArteAccess rights
Acesso abertoMetadata
Show full item recordAbstract
Este estudo parte da noção da importância da língua como elemento caro à identidade cultural,
trazendo como foco o contexto da lusofonia. Ao detalhar uma atividade realizada na Faculdade de
Letras da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, este trabalho, estruturado no gênero relato de
experiência, descreve como estudantes investigaram as características de cada território lusófono e
a instauração da língua portuguesa nesses lugares, promovendo um intercâmbio cultural e reflexões
sobre identidades linguísticas. Utilizando metodologias ativas como aprendizagem baseada em projetos
e sala de aula invertida, os alunos exploraram a diversidade cultural, histórica e linguística dos países
lusófonos, oferecendo uma visão mais profunda e apreciativa da lusofonia. Como corpo teórico, foram
acionados os estudos de Ribeiro, Pacheco e Machado (2023), Pimenta, Ribeiro e Moreira (2023) e Conte
(2008), agregados a outros autores. Em síntese, as apresentações forneceram um intercâmbio pelas
terras lusófonas em forma de narrativa verbo-visual, proporcionando uma compreensão apreciativa da
diversidade cultural, linguística e histórica dos países lusófonos, reforçando a importância do diálogo
intercultural e da cooperação global. This study stems from the notion of the importance of language as a cherished element of cultural
identity, focusing on the context of Lusophony. By detailing an activity carried out at the Faculty of
Letters of the Pontifical Catholic University of Campinas, this work, structured in the genre of experience
report, describes how students investigated the characteristics of each Lusophone territory and the
establishment of the Portuguese language in these places, promoting cultural exchange and reflections
on linguistic identities. Using active methodologies such as project-based learning and flipped classroom,
students explored the cultural, historical, and linguistic diversity of Lusophone countries, offering a deeper
and more appreciative view of Lusophony. As theoretical framework, studies by Ribeiro, Pacheco, and
Machado (2023), Pimenta, Ribeiro, and Moreira (2023), and Conte (2008) were employed, along with other
authors. In summary, the presentations provided an exchange through Lusophone lands in a verb-visual
narrative form, offering an appreciative understanding of the cultural, linguistic, and historical diversity of
Lusophone countries, reinforcing the importance of intercultural dialogue and global cooperation.
Keywords
Língua PortuguesaLusofonia
Metodologias de ensino
Portuguese Language
Lusophony
Teaching methodologies