Show simple item record

dc.contributor.authorFruchi, André José
dc.contributor.authorCalderón, Adolfo-Ignacio
dc.contributor.authorSalceda, Josefina Patiño
dc.contributor.authorBustos, Margarita Figueroa
dc.date.accessioned2025-05-05T13:39:20Z
dc.date.available2025-05-05T13:39:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/17881
dc.description.abstractProfessional Doctorates (PD) as a model of doctoral training, parallel to and independent from the traditional Academic Doctorates, began to expand throughout the 1990s in countries of the Anglo-Saxon world, echoing timidly in Ibero-American countries. This article carried out a comparative study between the PDs of Brazil and Mexico, the only countries in the Ibero-American region that have created PDs in their educational systems, aiming to analyze their convergences, divergences, and specificities. This is an exploratory, analytic-descriptive, bibliographic, and documental study. Among other important findings, it is noteworthy that unlike the Mexican norms that relate PD specifically to the professional development of doctoral students, in Brazil there is a broader, prevailing conception aimed at increasing the productivity of companies and public and private organizations, technology transfer and the production of innovative knowledge.
dc.description.abstractOs Doutorados Profissionais (DP) como modelo de formação doutoral, paralelo e independente dos tradicionais Doutorados Acadêmicos, começaram a se expandir ao longo dos anos 1990 por países do mundo anglo-saxão, ecoando timidamente nos países ibero-americanos. Este artigo realizou um estudo comparativo entre os DP do Brasil e México, únicos países da região ibero-americana que criaram DP em seus sistemas educacionais, visando analisar suas convergências, divergências e especificidades. É um estudo de natureza exploratória, analítico-descritiva, bibliográfica e documental. Entre outras importantes constatações, destaca-se que diferentemente das normatizações mexicanas que relacionam os DP especificamente com a melhoria da prática profissional dos doutorandos, no Brasil, prevalece uma concepção mais ampla direcionada ao aumento da produtividade das empresas e organizações públicas e privadas, à transferência tecnológica e à produção de conhecimentos inovadores.
dc.language.isoInglês
dc.publisherFapUNIFESP (SciELO)pt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectProfessional doctorate
dc.subjectPhD
dc.subjectWorld class university
dc.subjectBrazil
dc.subjectMexico
dc.subjectDoutorado profissional
dc.subjectDoutorado acadêmico
dc.subjectUniversidade de classe mundial
dc.titleFrom academic doctorates to professional doctorates: Comparative analysis of experiences in Ibero-Americapt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.contributor.institutionPontifรญcia Universidade Catรณlica de Campinas (PUC-Campinas)pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/s0104-40362024003203959pt_BR
dc.identifier.lattes4931639185143968pt_BR
puc.graduateProgramEducaçãopt_BR


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record