| dc.contributor.author | Fruchi, André José | |
| dc.contributor.author | Calderón, Adolfo-Ignacio | |
| dc.contributor.author | Salceda, Josefina Patiño | |
| dc.contributor.author | Bustos, Margarita Figueroa | |
| dc.date.accessioned | 2025-05-05T13:39:20Z | |
| dc.date.available | 2025-05-05T13:39:20Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.identifier.uri | http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/17881 | |
| dc.description.abstract | Professional Doctorates (PD) as a model of doctoral training, parallel to and independent from the traditional Academic Doctorates, began to expand throughout the 1990s in countries of the Anglo-Saxon world, echoing timidly in Ibero-American countries. This article carried out a comparative study between the PDs of Brazil and Mexico, the only countries in the Ibero-American region that have created PDs in their educational systems, aiming to analyze their convergences, divergences, and specificities. This is an exploratory, analytic-descriptive, bibliographic, and documental study. Among other important findings, it is noteworthy that unlike the Mexican norms that relate PD specifically to the professional development of doctoral students, in Brazil there is a broader, prevailing conception aimed at increasing the productivity of companies and public and private organizations, technology transfer and the production of innovative knowledge. | |
| dc.description.abstract | Os Doutorados Profissionais (DP) como modelo de formação doutoral, paralelo e independente dos tradicionais Doutorados Acadêmicos, começaram a se expandir ao longo dos anos 1990 por países do mundo anglo-saxão, ecoando timidamente nos países ibero-americanos. Este artigo realizou um estudo comparativo entre os DP do Brasil e México, únicos países da região ibero-americana que criaram DP em seus sistemas educacionais, visando analisar suas convergências, divergências e especificidades. É um estudo de natureza exploratória, analítico-descritiva, bibliográfica e documental. Entre outras importantes constatações, destaca-se que diferentemente das normatizações mexicanas que relacionam os DP especificamente com a melhoria da prática profissional dos doutorandos, no Brasil, prevalece uma concepção mais ampla direcionada ao aumento da produtividade das empresas e organizações públicas e privadas, à transferência tecnológica e à produção de conhecimentos inovadores. | |
| dc.language.iso | Inglês | |
| dc.publisher | FapUNIFESP (SciELO) | pt_BR |
| dc.rights | Acesso aberto | pt_BR |
| dc.subject | Professional doctorate | |
| dc.subject | PhD | |
| dc.subject | World class university | |
| dc.subject | Brazil | |
| dc.subject | Mexico | |
| dc.subject | Doutorado profissional | |
| dc.subject | Doutorado acadêmico | |
| dc.subject | Universidade de classe mundial | |
| dc.title | From academic doctorates to professional doctorates: Comparative analysis of experiences in Ibero-America | pt_BR |
| dc.type | Artigo | pt_BR |
| dc.contributor.institution | Pontifรญcia Universidade Catรณlica de Campinas (PUC-Campinas) | pt_BR |
| dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/s0104-40362024003203959 | pt_BR |
| dc.identifier.lattes | 4931639185143968 | pt_BR |
| puc.graduateProgram | Educação | pt_BR |