Show simple item record

dc.contributor.authorFilho, Candido Ferreira da Silva
dc.contributor.authorBenedicto, Samuel Carvalho de
dc.contributor.authorSugahara, Cibele Roberta
dc.contributor.authorGeorges, Marcos Ricardo Rosa
dc.date.accessioned2025-10-13T15:32:31Z
dc.date.available2025-10-13T15:32:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/19105
dc.description.abstractThis article aims to identify how the concept of corporate social responsibility (CSR) is understood by companies in the pharmaceutical sector, to compare the communication of social responsibility by Brazilian and foreign companies, and to characterize the connection between social responsibility and business strategy. To that end, the concept of social responsibility and the articulation of social responsibility with business strategy are discussed. The methodology used in this study is exploratory, qualitative, and bibliographic, employing a bibliographical survey of projects, programmes and the results of social actions publicly available on the websites of companies in the Brazilian pharmaceutical sector, selected for this research. The results show that the companies studied, both national and foreign, use their corporate website to explain the actions of social responsibility. Critical aspects concern the identification of partners and the results of social responsibility projects and programmes, as well as the dissemination of sustainability reports. Moreover, the communication is not enlightening about the role of social responsibility and sustainability in the competitive strategy of companies in the sector
dc.description.abstractO propósito do artigo é identificar a forma de apreensão do conceito de responsabilidade social pelas empresas do setor farmacêutico, comparar a comunicação da responsabilidade social das empresas brasileiras e estrangeiras, e caracterizar a articulação da responsabilidade social com a estratégia empresarial. Para tanto, discorre-se sobre o conceito deresponsabilidade social e a articulação da responsabilidade social com a estratégia empresarial. A metodologia utilizada se caracteriza como exploratória, qualitativa, e bibliográfica, cujo desenvolvimento acontece por meio de um levantamento bibliográfico em projetos, programas e resultados de ações sociais disponibilizados publicamente nos sites das empresas do setor farmacêutico brasileiro, selecionadas para a pesquisa. Os resultados revelam que as empresas estudadas, nacionais e estrangeiras, utilizam o site corporativo para explicitar as ações de responsabilidade social. Aspectos críticos dizem respeito à identificação dos parceiros e dos resultados dos projetos e programas de responsabilidade social e, também, à divulgação dos relatórios de sustentabilidade. Além disso, a comunicação não é esclarecedora acerca do papel da responsabilidade social e sustentabilidade na estratégia competitiva das empresas do setor
dc.subjectcommunication
dc.subjectpharmaceutical sector strategy
dc.subjectsocial responsibility
dc.subjectsustainability
dc.subjectresponsabilidade social
dc.subjectsustentabilidade
dc.subjectcomunicação
dc.subjectestratégia
dc.subjectsetor farmacêutico
dc.titleResponsabilidade social nas empresas do setor farmacêutico, brasileiras e estrangeiras, no brasilpt_br
dc.typeArtigopt_BR
dc.contributor.institutionPontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas)pt_BR
dc.identifier.doihttps://revistas.pucsp.br/index.php/risus/article/view/40648/29485pt_BR


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record