• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Arquitetura, Artes e Design
  • Faculdade de Design Digital
  • TCC - Design Digital
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Arquitetura, Artes e Design
  • Faculdade de Design Digital
  • TCC - Design Digital
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foccos - o impacto cultural dos produtos midiáticos: alterando percepções sociais através do audiovisual

View/Open
clc_designdigital_tcc_luz_val.pdf (79.21Mb)
Author
Luz, Gustavo Stephan Rocchetti
Val, Larissa do
Advisor
Real, Victor Kraide Corte
Date
30/11/2020
Content Type
Trabalho de Conclusão de Curso
Postgraduate Program
Não se aplica
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O trabalho visa discutir o impacto das produções audiovisuais por meio da percepção da sociedade sobre si própria, explorando as relações entre o audiovisual e o design com intuito de desenvolver um projeto que traga um impacto positivo para a área e a sociedade, visando combater estereótipos e mitos sociais pejorativos que podem ser propagados por essas mesmas produções, afetando negativamente grupos marginalizados e consequentemente favorecendo um status quo desigual. Assim, a pesquisa contextualiza a temática sob o viés histórico-social e explora suas diferentes manifestações, discutindo como o design, o audiovisual e a educação podem se unir para contribuir com o tema. Acompanha-se então a gênese conceitual e projetual do coletivo “FOCCOS”, relatando todas as etapas do processo de design, seguindo principalmente a metodologia do Design Thinking e levando as suas distintas expressões na forma de diferentes ações projetuais que visam promover uma mudança social e maior conscientização na área. Por fim, relata-se a prototipação e validação da Plataforma Digital FOCCOS, que demonstrou um potencial alto de implementação e de relevância para o interesse do público desejado.
 
This paper aims to discuss the impact of audiovisual productions through society perception on itself, exploring the relations between audiovisual and design in order to develop a project that brings a positive impact to the area and society, aiming to combat stereotypes and pejorative social myths that can be propagated through these productions, negatively affecting marginalized groups and consequently favoring an unequal status quo. Thereby, the research contextualizes the thematic under the historical-social bias and explores it’s many manifestations, discussing how design, audiovisual and education can unite to contribute to the theme. The study follows the conceptual and projectual genesis of the “FOCCOS” collective, reporting all phases of the design process, following mainly the Design Thinking methodology leading to it’s many distinct expressions in the shape of different projectual actions that aim to promote a social change and more awareness to the area. Finally, it is reported the prototyping and validation of the FOCCOS Digital Platform, which demonstrated high potential for implementation and relevancy for the interest of the desired public.
 
Keywords
Design Social
Audiovisual
Cultura
Conscientização
Coletivo
Social Design
Audiovisual
Culture
Awareness
Collective
Language
Portuguese
Collections
  • TCC - Design Digital

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback