• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências da Vida
  • Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Dissertações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências da Vida
  • Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Dissertações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uma experiência com grupo de pais de adolescentes uma instituição escolar

View/Open
ccv_ppgpsico_me_Angela_MM.pdf (523.3Kb)
Alternative Title
An experiment with group of adolescent s parents in a school
Author
Miranda, Angela Martines
Advisor
Terzis, Antonios
Date
27/02/1998
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O presente trabalho relata a experiência de um grupo de pais de adolescentes pertencentes a uma escola particular. Teve por objetivos a abertura de um espaço de reflexão aos pais de alunos com queixa de dificuldades no relacionamento com os filhos, bem como a pertinência e adequação deste tipo de trabalho como instrumento de busca na melhoria nas relações pais e filhos a partir da troca de experiências e reflexão crítica. Este estudo abordou um grupo de oito pessoas, sete mães e um pai. A técnica grupal utilizada foi a dos Grupos de Reflexão e a abordagem para o desenvolvimento dos grupos foi a psicodinâmica. O enquadre foi adaptado as condições da instituição onde o grupo foi realizado. Os resultados obtidos revelaram que, dentro do espaço grupal, os pais foram capazes de reconhecer elementos causais das dificuldades atuais na relação com os filhos. Eles foram motivados a fazer uso do pensamento e busca de soluções para seus conflitos. A tarefa proposta propiciou coesão grupal, criando uma atmosfera de solidariedade e continência para que os pais pudessem se expor. As trocas de experiências, o processo vivencial no grupo e as aprendizagens que ocorreram mostraram que este modelo de intervenção se constitui num recurso adequado para revelar estados emocionais e possibilidade de mudanças.
 
This work is about an experiment made with a group of parents of adolescents at private school. Its aim was not only to open some room for reflection from parents who had trouble relating with their children, but also to adjust and fit them into this opening in order to search for betterment in the parent-child relationship based on both the sharing of experiences and a critical reflection. This experiment was carried out with eight people - seven mothers and one father. The group technique applied in this case was of the Reflection Groups and the approach used to develop the groups was psychodynamics. The work had to be adapted to the conditions of the institution where it was held. The results have proved that the parents - as part of the group - were able to recognize some of the elements that make the parent-child relationship so difficult nowadays; they were incited to think over and search for the proper solutions for their conflicts. This task propitiated a clanship, thus creating an atmosphere of solidarity and continence so that the parents could reveal themselves. The sharing of experiences, the living process of the group, and the learning process itself have showed that this intervention model is, beyond any doubt, an appropriate source for unveiling emotional states and possible changes.
 
Keywords
Pais e filhos
Adolescentes
Instituição de ensino
Parents and sons
Adolescents
Institution of education
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback