• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A função pedagógica do melodrama na telenovela infantojuvenil brasileira: análise poética do abandono de incapaz em Chiquititas

View/Open
elc_ppglimiar_artigo_hergesel_jplm (3)_JOAO HERGESEL.pdf (650.9Kb)
elc_ppglimiar_artigo_hergesel_jplm (4)_JOAO HERGESEL.pdf (3.347Mb)
Alternative Title
The pedagogical function of melodrama in the Brazilian children’s and youth telenovela: poetic analysis of the abandonment of the incapable in Chiquititas
Author
Hergesel, João Paulo
Date
01/05/2022
Content Type
Artigo
Postgraduate Program
Linguagens, Mídia e Arte
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
A função pedagógica é inerente ao melodrama, que, por sua vez, é a espinha dorsal da telenovela brasileira – constatação que se torna ainda mais evidente nas telenovelas infantojuvenis. O objetivo deste artigo foi compreender, com base nos estudos de telepoética, como o abandono de incapaz é tratado em Chiquititas (SBT), explorando as percepções da relação entre mídia e educação. A metodologia priorizou, em primeiro momento, a pesquisa bibliográfica e de revisão teórica, para, em seguida, adentrar na análise narrativa e estilística do objeto. Os resultados principais sugerem que, se tratando do contexto de produção, houve um movimento da mídia em contextualizar condicionamentos socioculturais que, a partir da leitura crítica dos fenômenos, pode constituir um processo educativo-libertador.
 
The pedagogical function is inherent to melodrama, which, in turn, is the backbone of Brazilian telenovelas – a finding that becomes even more evident in children’s and youth telenovelas. The objective of this article was to understand, based on telepoetic studies, how the abandonment of incapable is treated in Chiquititas (SBT), exploring perceptions of the relationship between media and education. The methodology prioritized, at first, the bibliographic research and theoretical review, to then enter the narrative and stylistic analysis of the object. The main results suggest that, when it comes to the context of production, there was a movement of the media to contextualize sociocultural conditioning that, from the critical reading of the phenomena, can constitute an educational-liberating process.
 
Keywords
Estudos de televisão
Ficção seriada
Telenovela infantojuvenil
Melodrama
Telepoética
Television studies
Serial fiction
Children’s and youth telenovela
Melodrama
Telepoetics
Language
Portuguese
Sponsor
Não recebi financiamento
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback