• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Defasagens nos métodos sugeridos de letramento crítico para o ensino das escolas estaduais de São Paulo na segunda década do Século XXI

View/Open
elc_ppglimiar_artigo_hergesel_jplm (38)_JOAO HERGESEL.pdf (1.726Mb)
Alternative Title
Defasages in suggested methods for critical literacy in the teaching of state schools in São Paulo in the second decade of the 21st century
Author
Silva, Matheus Mattielo
Hergesel, João Paulo Lopes de Meira
Date
18/03/2021
Content Type
Artigo
Postgraduate Program
Linguagens, Mídia e Arte
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O objetivo geral desta pesquisa é discutir como o não respaldo das esferas políticas refletem no ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa nas escolas estaduais de São Paulo e reafirma as defasagens que prejudicam o letramento crítico dos alunos. A presente pesquisa foi elaborada pelo método científico da revisão bibliográfica. Compõem o corpo teórico: Chartier (2011), sobre a importância da leitura no aprendizado; Pinheiro (2013), sobre as práticas colaborativas e seus recursos via Internet no auxílio da produção textual; Cunha (2012), sobre as perspectivas de políticas públicas para educação; Azevedo e Damaceno (2017) e Lastória e Souza (2019), sobre as formas de abordagem e análises.
 
The main objective of this research is to discuss how the lack of support from the political spheres reflects in the teaching and learning of the Portuguese language in the state schools of São Paulo and reaffirms the gaps that hinder students' critical literacy. This research was carried out using the scientific method of bibliographic review. The theoretical body comprises: Chartier (2011), on the importance of reading in learning; Pinheiro (2013), on collaborative practices and their resources via the Internet to aid textual production; Cunha (2012), on the perspectives of public policies for education; Azevedo and Damaceno (2017) and Lastória e Souza (2019), on the ways of approach and analysis.
 
Keywords
Ensino de Língua Materna
Ensino Fundamental
Ensino Médio
BNCC
Currículo Paulista
Portuguese Language Teaching
Elementary School
High school
Language
Portuguese
Sponsor
Não recebi financiamento
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback