• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boas práticas escolares e avaliação em larga escala: a literatura ibero-americana em questão

Author
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo Ignacio
Date
//2015
Content Type
Artigo
Postgraduate Program
Educação
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artigo aborda a literatura acadêmico-científica sobre as boas práticas escolares numa perspectiva panorâmica, enfocando a produção científica no espaço ibero-americano. Trata-se de uma pesquisa sobre o estado do conhecimento, resultante de rigoroso levantamento bibliográfico, em que se identificam concepções subjacentes, tendências e principais abordagens na literatura estudada. Constata-se, no contexto luso-brasileiro, a tendência de uma discussão politizada e questionadora dos referenciais ideológicos subjacentes às boas práticas escolares, ao passo que, no contexto espanhol, predomina uma comunidade científica que, desde um ponto de vista sistêmico, estuda as boas práticas sob o prisma da construção de uma escola eficaz.
 
This article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school.
 
Keywords
Levantamento bibliográfico
Boas práticas escolares
Escolas eficazes
Produção acadêmica ibero-americana
Bibliographic survey
School best practices
Effective schools
Ibero-american
Academic production
Language
Português
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback