• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Portfólio como instrumento de aprendizagem e suas implicações para a prática pedagógica reflexiva

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Sylvia_CGT.pdf (396.8Kb)
Alternative Title
Portfolio as a means to learning and its implications for a reflective teaching process
Author
Torres, Sylvia Carolina Gonçalves
Advisor
Balzan, Newton Cesar
Date
24/05/2007
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O presente trabalho tem como objetivo descrever e analisar os dilemas inerentes ao processo de implantação do portfólio como instrumento favorecedor de aprendizagem significativa em um curso de Letras de uma instituição particular de Ensino Superior no interior do Estado de São Paulo, e pretende responder à questão: como a utilização do portfólio pode promover prática pedagógica reflexiva na formação de professores de Língua Inglesa em formação. Trata-se de um Estudo de Caso, inserido na Linha de Pesquisa Universidade, Docência e Formação de Professores , do Programa de Pósgraduação/ Mestrado em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Consistiu em reunir um estudo bibliográfico sobre o tema, questionários semi-abertos aplicados a alunos do segundo semestre do curso de Letras, com habilitação em Português e Inglês. A contribuição principal do estudo está na apreensão e descrição de uma inovação na prática avaliativa de alunos do Ensino Superior, possibilitando reflexões e transformações na prática pedagógica de futuros educadores, especialmente no tocante à avaliação.
 
This present work aims at describing and analysing the inner dilemas of the process of implementation of portfolios as a means to enhance meaningful learning in a Languages Course, at a private Higher Education institution in the state of São Paulo, and of noticing how such a process can be reflected on the students pedagogical practice. This is a case study, inserted in the Research line University, Teaching and Teacher Education , part of the Master s Degree in Higher Education at Pontifícia Universidade Católica de Campinas. This case study consisted in bibliographical research on the theme, followed by questionnaires handed to the students , who , at that time, were attending the second semester of their Languages course. The main contribution of this study is on the describing and understanding of an innovation in the assessment practice of Higher Education students, making it posible for them to reflect and transform their own future teaching, especially in terms of assessment.
 
Keywords
Avaliação
Inovação pedagógica
Portfólio
Professor reflexivo
Assessment
Pedagogical innovations
Portfolio
Reflective teaching
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertação

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback