• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A escola na ótica de alunos de ensino médio de diferentes tribos

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Sonia_MSG.pdf (6.075Mb)
Alternative Title
The school in the view of High School students of different tribes
Author
Guernelli, Sonia Maria dos Santos
Advisor
Machado, Vera Lúcia de Carvalho
Date
04/09/2008
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O presente estudo refere-se a uma pesquisa efetuada na Escola Estadual Carlos Gomes, na cidade de Campinas, cujo objetivo foi produzir conhecimentos sobre a compreensão que jovens do Ensino Médio têm em relação a essa Escola. Selecionamos como sujeitos da pesquisa 12 jovens com idade entre 18 e 20 anos, que se apresentam com posturas diferenciadas em relação a vestuário, linguagem, atividades de estudo e que se afastam do padrão até agora esperado socialmente. O trabalho investigativo fundamenta-se na metodologia de Estudo de Caso, e os procedimentos para a coleta de dados consistiram em observação e entrevista. A análise de dados revela a compreensão que esses alunos têm de: escola, direção, professor, discriminação e preconceito, e pretende oferecer uma contribuição para a mudança nas relações educacionais que ocorrem no interior da Escola.
 
This study refers to a research carried at Carlos Gomes State School in Campinas, São Paulo, Brazil; with the objective of producing knowledge about the way High School teenagers see their school. The research subjects were 12 teenagers, aged between 18 and 20 with different characteristics concerning their behavior related to clothes, study activities, language which are out of the socially expected standards. The investigation was based on Case Study methodology and the procedures of data assessment were observation and interview. The data analysis exposes the views that the students have about: The School, the Principal, the Coordinator and the teachers. Also the way they see phenomena such as discrimination and prejudice. The analysis also aims at contributing to the change in educational relations at School.
 
Keywords
Escola pública
Alunos do ensino médio
Subgrupos culturais
Cultura escolar
Escola Estadual Carlos Gomes
Public school
High school students
School culture
Sub cultural groups
Carlos Gomes State School
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertação

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback