• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Linguagem e Comunicação (CLC)
  • Faculdade de Design Digital
  • TCC - Design Digital - CLC
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Linguagem e Comunicação (CLC)
  • Faculdade de Design Digital
  • TCC - Design Digital - CLC
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leiturê: o design digital como ferramenta de incentivo a leitura para o público infantojuvenil brasileiro

View/Open
clc_designdigital_tcc_batista_bls.pdf (49.37Mb)
Author
Batista, Bruno Luiz Sancadolara
Almeida, Gabrielle Davi de
Shimabukuro, Juliane Maria Bortoleto
Advisor
Vasconcelos, André Luiz Olzon
Date
10/12/2021
Content Type
Trabalho de Conclusão de Curso
Postgraduate Program
Não se aplica
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
A leitura é responsável por desencadear ações e emoções que são mais do que apenas meros gestos banais da vivência humana, são características que movem a nossa existência ao rumo da conexão com o todo e consigo mesmo e são fatores importantes para a nossa sobrevivência. Segundo a pesquisa realizada através do Instituto Pró-Livro (IPL) com execução do Instituto Brasileiro de Opinião Pública e Estatística Inteligência (IBOPE), no ano de 2015 o Brasil teve 56% da população se declarando como leitora. Esse resultado ainda é longe de ser o ideal, mas é um avanço significativo em comparação ao ano anterior com 6 % a menos (INSTITUTO PRÓ LIVRO, 2016). O resultado conta com seu maior peso nas crianças e adolescentes em fase escolar devido ao papel da escola em mediar a introdução à leitura. Com base nessa problemática e utilizando-se do método de Design Thinking, desenvolvemos o "Leiturê", no qual buscamos por meio do design digital incentivar a leitura de um forma didática e saudável em crianças e pré-adolescentes.
 
Reading is responsible for all human beings and only emotions that are the most important banal gestures of experience, characteristics that move our existence to the noise of connection with everything and with ourselves and are factors for our survival. According to research carried out by the Instituto Pró-Livro (IPL) with the execution of the Brazilian Institute of Public Opinion and Statistics Intelligence (IBOPE), in 2015 Brazil had 56% of the population declaring itself as a reader. This result is still longer than ideal, but it is a significant advance compared to the previous year with 6% less (INSTITUTO PRÓ LIVRO, 2016). The result has its greatest weight in school children and adolescents due to the school's role in mediating the introduction to reading. Based on this problem and using the thinking method of thinking, we developed Leiturê, in which we seek through digital design to encourage reading in a didactic and healthy way in children and pre-teens.
 
Keywords
Design
Infantojuvenil
Leitura
Language
Portuguese
Collections
  • TCC - Design Digital - CLC

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback