dc.contributor.advisor | Flores, Adolfo Ignácio Calderón | |
dc.contributor.author | Gonzaga, Heron Fernando de Sousa | |
dc.contributor.author | Gonzaga, Maria Lúcia Jorge de Sousa | |
dc.date.accessioned | 2024-03-20T19:35:31Z | |
dc.date.available | 2024-03-20T19:35:31Z | |
dc.date.issued | 2021-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/17216 | |
dc.description.abstract | O Relatório sobre o Desenvolvimento Mundial 1998/99 (El Informe sobre el
Desarrollo Mundial 1998/99:) - Conhecimento para o Desenvolvimento (Banco
Mundial, 1999) propôs uma estrutura analítica que enfatiza o papel complementar
de quatro dimensões estratégicas para orientar os países em sua transição para
uma economia baseada no conhecimento: um regime econômico e institucional
adequado, uma forte base de capital humano, uma infraestrutura de informação
dinâmica e um sistema nacional de inovação eficiente (SALMI, 2009, p. xv, xvi). As
dimensões acima citadas são pilares a serem seguidos para a busca da
“excelência” acadêmica e científica. REVISÃO: Especialmente a partir dos anos
2000, como destacam Thiengo e Bianchetti (2018), diferentes atores, quais
sejam, Organizações Internacionais (OIs), experts e think tanks, bem como
diferentes estratégias, dentre as quais se destacam os rankings, têm atuado e sido
utilizadas no sentido de corroborar a necessidade da concretização dessa
“excelência” a partir de um novo modelo de universidade, as World Class
University, também chamadas de Universidades de Excelência e/ou Universidades
de Classe Mundial (UCM). Apesar de as expressões Universidades de
Excelência ou de Classe Mundial terem ganhado notoriedade nas
publicações editadas pelos OIs da primeira década de 2000 em diante, Thiengo e
Bianchetti (2018) perceberam que a lógica da diferenciação e criação de centros
de excelência vêm compondo as orientações destesOrganismos desde a década
de 1990, sendo esta a base para a formação do consenso acerca da
diferenciação, que é levada ao paroxismo a partir do modelo de UCM. Em 2014, a
publicação Times Higher Education (THE), responsável pelo ranking de mesmo
nome, lançou em seu site a média das 200 primeiras IES. Elisabeth Dudziak
(2015) referiu que Phil Baty, editor da Times Higher Education World University
Ranking, apresentou que as universidades classe mundial Top 200, que
representam 1% das melhores universidades do mundo. Segundo revisão de
Thiengo (2018, p. 108-9), SALMI e SAROYAN (2007) afirmam que as UCMs devem estar estreitamente articuladas com: a) a estratégia de desenvolvimento
econômico e social do país; b) as mudanças em curso e as reformas previstas
nos níveis inferioresdo sistema de ensino; c) os planos para o desenvolvimento de
outros tipos de instituições de educação superior, para construir um sistema
orientado para a tecnologia e que integre ensino, pesquisa e instituições. Em
revisão da literatura Serva et al (2017) apresentam que os cursos oferecidos por
universidades que ocupam as primeiras colocações em rankings
internacionais, enquadradas dentro das chamadas UCM, constituem um segmento
restrito de IES de elite que procuram estar no topo dos sistemas internacionais de
ensino superior localizadas em um grupo seleto de países. Estas instituições são
consideradas as melhores do mundo globalizado. CONCLUSÕES: A excelência
acadêmica e científica na educação superior é almejada por um grande número de
instituições, levando a uma grande valorização dos rankings universitários que
classificam e, indiretamente, orientam o desenvolvimento dessas instituições. | pt_BR |
dc.description.abstract | The World Development Report 1998/99 (El Informe sobre el Desarrollo Mundial 1998/99 :) -
Knowledge for Development (World Bank, 1999) proposed an analytical framework that
emphasizes the complementary role of four strategic dimensions to guide countries in their
transition to a knowledge-based economy: an adequate economic and institutional regime, a
strong human capital base, a dynamic information infrastructure and an efficient national
innovation system (SALMI, 2009, p. xv, xvi). The dimensions mentioned above are pillars to be
followed in the search for academic and scientific “excellence”. REVIEW: Especially since the
2000s, as highlighted by Thiengo and Bianchetti (2018), different actors, namely International
Organizations (IOs), experts and think tanks, as well as different strategies, among which stand
out the rankings, have acted and been used in order to corroborate the need to achieve this
“excellence” based on a new university model, the World Class University, also called
Universities of Excellence and / or World Class Universities (UCM). Although the terms
Universities of Excellence or World Class have gained notoriety in publications published by OIs
from the first decade of 2000 onwards, Thiengo and Bianchetti (2018) realized that the logic of
differentiation and creation of centers of excellence have been composing the guidelines of
these Organisms since the 1990s, this being the basis for the formation of a consensus about
differentiation, which is brought to paroxysm from the UCM model. In 2014, the publication
Times Higher Education (THE), responsible for the ranking of the same name, launched on its
website the average of the first 200 HEIs. Elisabeth Dudziak (2015) mentioned that Phil Baty,
editor of the Times Higher Education World University Ranking, presented that the top 200
world class universities, which represent 1% of the best universities in the world. According to
a review by Thiengo (2018, p. 108-9), SALMI and SAROYAN (2007) state that UCMs must be
closely linked to: a) the country's economic and social development strategy; b) the changes underway and the reforms envisaged in the lower levels of the education system; c) plans for
the development of other types of higher education institutions, to build a technologyoriented system that integrates teaching, research and institutions. In a literature review Serva
et al (2017) show that the courses offered by universities that occupy the first places in
international rankings, framed within the so-called UCM, constitute a restricted segment of
elite HEIs that seek to be at the top of international education systems higher education
located in a select group of countries. These institutions are considered the best in the
globalized world. CONCUSIONS: Academic and scientific excellence in higher education is
sought by a large number of institutions, leading to a great appreciation of the university
rankings that classify and, indirectly, guide the development of these institutions. According to
a review by Thiengo (2018, p. 108-9), SALMI and SAROYAN (2007) state that UCMs must be
closely linked to: a) the country's economic and social development strategy; b) the changes
underway and the reforms envisaged in the lower levels of the education system; c) plans for
the development of other types of higher education institutions, to build a technologyoriented system that integrates teaching, research and institutions. In a literature review Serva
et al (2017) show that the courses offered by universities that occupy the first places in
international rankings, framed within the so-called UCM, constitute a restricted segment of
elite HEIs that seek to be at the top of international education systems higher education
located in a select group of countries. These institutions are considered the best in the
globalized world. CONCLUSIONS: Academic and scientific excellence in higher education is
sought by a large number of institutions, leading to a great appreciation of the university
rankings that classify and, indirectly, guide the development of these institutions. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | Não recebi financiamento | pt_BR |
dc.language.iso | por | pt_BR |
dc.publisher | Unimar | pt_BR |
dc.rights | Acesso aberto | pt_BR |
dc.subject | Universidade De Classe Mundial | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Rankings | pt_BR |
dc.subject | World Class Universities | pt_BR |
dc.subject | Education | pt_BR |
dc.title | Universidade de classe mundial: uma realidade do mundo contemporâneo | pt_BR |
dc.title.alternative | World-class university: a reality of the contemporary world | pt_BR |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.contributor.institution | Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas) | pt_BR |
dc.identifier.lattes | 5070488166346639 | pt_BR |
dc.identifier.lattes | 4931639185143968 | pt_BR |
puc.advisorLattes | 1522799032758280 | pt_BR |
puc.center | Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais | pt_BR |
puc.graduateProgram | Educação | pt_BR |
puc.embargo | Online | pt_BR |
puc.undergraduateProgram | Não se aplica | pt_BR |