• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fragmentos de construção da identidade docente: estudo dos memoriais de formação de alunas do PROESF

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Luciana_TS.pdf (765.9Kb)
Alternative Title
Fragments of the construction of teacher identity: a study of the memorials for training students of PROESF
Author
Sivalle, Luciana Teston
Advisor
Pachane, Graziela Giusti
Date
05/02/2009
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
Pesquisa sobre Memoriais de Formação apresentados como trabalho de conclusão do Curso de Pedagogia do Programa Especial para Formação de Professores em Exercício (PROESF), uma parceria dos Municípios da Região de Campinas com a Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) para atender professores em exercício sem formação superior, numa proposta de educação emancipatória. Apresenta breve contextualização da formação de professores, o Programa do PROESF, a Memória como recurso na resignificação através de Memoriais de Formação, e análise de uma amostra de 24 Memoriais de Formação produzidos por alunas formandas de 2007, trazendo para discussão acadêmica suas narrativas autobiográficas, abordando os saberes do cotidiano e os saberes de professor, numa perspectiva de resgatar os caminhos de constituição da identidade profissional do professor.
 
Research about Educational Memorials presented as a paper for completion of the Course of Pedagogy of the Special Program for Training Teachers in Practice (PROESF), a partnership of the region of Campinas and the State University of Campinas (UNICAMP) to assist in charge teachers without higher education degree, in a proposal of emancipatory education. We present a brief contextualization of teacher education, the Program of PROESF, Memory as a resource in the re-signification through Educational Memorials, and an analysis of a sample of 24 memorials produced by students in 2007, bringing their autobiographical narratives to academic discussion, approaching everyday knowledge and teacher s knowledge, in order to recuperate the paths of constitution of teachers professional identity.
 
Keywords
Formação do educador
Memoriais de formação
Identidade profissional
Teachers education
Educational memorials
Professional identity
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback