• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O posicionamento social do educador : um estudo sobre a participação coletiva em projetos educacionais

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Dercilio_AP.pdf (479.1Kb)
Alternative Title
The social positioning of the educator: a study on the collective participation in educational projects
Author
Pupin, Dercílio Aristeu
Advisor
Balzan, Newton Cesar
Date
07/12/2005
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O presente trabalho visa desvendar os elementos que favorecem o envolvimento de educadores em projetos coletivos, assim como contribuir para a formação de educadores e gestores educacionais. Está inserido na linha de pesquisa Avaliação Institucional e Gestão Universitária do Programa de Mestrado da PUC-Campinas. A metodologia utilizada consistiu de um estudo bibliográfico sobre o tema a partir de 1960, baseado principalmente em Paulo Freire, além de análise qualitativa de entrevistas semi-estruturadas com educadores que participaram diretamente dos projetos: Ginásios Vocacionais (Rede Estadual Paulista, 1961-1969), Programa Estágio Capacitação Docente (Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, 1993-2000) e o Movimento de Pedagogia Waldorf (Campinas, 1987-2005). A base de análise é a histórico-dialética uma vez que revela interesses e resistências no processo democrático participativo dentro de contextos sócio-político-econômico. A contribuição principal do estudo está na compreensão de que a participação de educadores pressupõe um posicionamento social, sustentado por uma utopia pessoal, pela gestão participativa e por um projeto de educação que se propõe superar a cultura neoliberal baseada no individualismo, na competitividade e eficiência.
 
The present work aims at to bring up the elements that favor the envolvement of educators in collectives projects, as well as contributing for the formation of educators and educational managers. This is inserted in the research line Institucional Evaluation and University Management of the Mastership Program of PUC-Campinas. The methodology used consisted of a bibliographical study on the subject from the 1960, based mainly in Paulo Freire, over the half-structured interviews with educators who participated directly in the projects: Ginásios Vocacionais (São Paulo state schools, 1961 1969), Programa Estágio Capacitação Docente (State University of Campinas - Unicamp, 1993 2000) and the Movimento de Pedagogia Waldorf (Campinas, 1987 - 2005). The analysis basis is the historic-dialectic, since it has searched the interests and resistances of the participative democratic process inside a partner-politicianeconomical contexts. The main contribution of the study is in the understanding of how the participation of educators estimates a social positioning, supported for a personal utopia, for the participative management and for a project of education that if proposes to surpass the established neoliberal culture in the individualism, in the competitiveness and efficiency.
 
Keywords
Educação
Gestão participativa
Projetos coletivos
Education
Participative management
Collectives projects
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback