• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avaliação da eficácia de um plantão psicológico em um serviço-escola

Author
Wechsler, Amanda Muglia
Date
//2023
Content Type
Artigo
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O Plantão Psicológico é uma modalidade de atendimento psicológico emergencial que visa ao acolhimento da angústia e ao esclarecimento da demanda dos/as usuários/as, porém são poucas as publicações que se propõem a medir a eficácia deste formato. Portanto, o objetivo da presente pesquisa foi avaliar quantitativamente a eficácia de um Plantão Psicológico por meio do ponto de vista de seus/suas usuários/as, além de verificar a associação de variáveis sociodemográficas com variáveis indicativas de satisfação dos participantes. Participou deste estudo uma amostra por conveniência de cinquenta e sete indivíduos a partir de 14 anos de idade, que procurou espontaneamente o Plantão Psicológico em um Serviço-Escola no interior do estado de São Paulo, durante um ano letivo. Após o atendimento recebido, os participantes preencheram um questionário de satisfação ad hoc. Os resultados mostraram que a maioria dos/das usuários/as (98,25%) declarou-se satisfeita com o atendimento recebido, relatando sentir-se acolhida e compreendida/aliviada (média de notas de 9,7 e 9,4, respectivamente). No entanto, os que apresentavam queixas psicopatológicas tenderam a sentir-se menos satisfeitos com o atendimento. Conclui-se que o Plantão Psicológico, mesmo com um número reduzido de encontros, apresentou alta eficácia, podendo se constituir como uma importante estratégia de promoção de saúde.
 
Walk-in Counseling Service is an emergency psychological care aimed at attentive and empathic listening to an individual’s distress and clarifying his/her demand. Nevertheless, there is a scarcity of publications that measure the efficacy of this format. Therefore, the aim of the present research was to evaluate quantitatively the efficacy a Walk-In Service through the point-of-view of its users. In addition, we verified associations of sociodemographic variables with variables that indicated participants’ satisfaction. A convenience sample of fifty-seven individuals from the age of 14 participated in this study, who spontaneously sought the Walk-In Service located in São Paulo state (Brazil), during a school year. They filled-in an ad hoc satisfaction questionnaire after receiving psychological care. The results showed that the majority of users (98.25%) declared themselves satisfied with the care received, reporting feeling welcomed and understood/relieved (mean grades of 9.7 and 9.4, respectively). However, those with psychopathological complaints tended to feel less satisfied with the care provided. Conclusions highlight the efficacy of this model, even with a reduced number of meetings, which may constitute an important health promotion strategy
 
Keywords
Plantão psicológico
Clínica ampliada
Eficácia
Walk-In clinic
Contextualized clinic
Efficacy
Language
Português
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback