• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA)
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertação
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avaliação da aprendizagem: estudo sobre a produção científica divulgada no periódico Estudos em Avaliação Educacional (1990-2010)

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Heloisa_P.pdf (655.3Kb)
Author
Poltronieri, Heloísa
Advisor
Calderón, Adolfo Ignacio
Date
16/02/2012
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract

Pesquisas realizadas sobre avaliação na educação básica apontam a revista Estudos em Avaliação Educacional como o periódico que possui maior concentração de artigos na área da Avaliação da educação básica. Buscando contribuir com os esforços em compreender a evolução do campo do conhecimento neste tema, estabeleceu-se como objetivo geral pesquisar e mapear, a partir dos estudos sobre o estado da arte, a produção científica divulgada no periódico Estudos em Avaliação Educacional no período de 1990 a 2010, focada na área da Avaliação da Aprendizagem da educação básica. Pretendeu-se: identificar as contribuições teóricas dos artigos divulgados no periódico para o campo do conhecimento sobre avaliação da aprendizagem; verificar as principais tendências temáticas difundidas no periódico seguindo uma linha histórica; analisar as principais discussões presentes nas publicações; identificar os autores brasileiros, artigos ou livros mais citados nos artigos analisados; verificar o percentual de estudos na área da Avaliação da Aprendizagem na educação básica e no ensino superior; identificar os principais autores que publicam na revista, sua formação e se são bolsistas produtividade; verificar em quais universidades os artigos foram produzidos e quais deles resultaram de teses de doutorado ou dissertações de mestrado. Além disso, objetivou-se identificar as principais tendências temáticas presentes nos 20 anos de existência da revista. A pesquisa caracteriza-se como sendo do tipo estado da arte.

 

Researches done about the evaluation in basic education points out Studies in Educational Evaluation as the journal which has the higher concentration of articles in the área of evaluation in basic education. In order to contribute to understand the evolution of this field, our main purpose is to research and to map the scientific production published in this journal between 1990 and 2010 according to the theories about the State of the Art and focused on the area of learning s evaluation in basic education. This work intends to identify the theoretical contributions of the articles published in this journal to the field of learning s evaluation; to check the main thematic trends of the journal according to an historical line; to analyze the major discussions in the volumes of the journal; to identify the Brazilian authors, articles or books most mentioned in the articles analyzed; to verify the percentage of the studies in the area of learning s evaluation in basic education and in college; to identify the main authors who publish in this journal, their formation and if they are productivity exhibitioner; to check in which universities the articles were produced and which of them are due to doctor s or master s degree. Moreover, there s one attempt to point out which are the main thematic trends that feature these 20 years of the journal. The research is an example of State of the Art and it s structured in three chapters: Learning s evaluation: a reading according to the researches about the State of the Art; Learning s evaluation in the journal Studies in Educational Evaluation : mapping the scientific production; and Learning s evaluation in Studies in Educational Evaluation : thematic trends and theoretical contributions.

 
Keywords
Avaliação educacional
Avaliação da aprendizagem
Estado da arte
Educational evaluation
Learning s evaluation
State of the art
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertação

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback