• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências da Vida
  • Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Teses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências da Vida
  • Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Teses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O imaginário coletivo de estudantes de educação física sobre pessoas com deficiência

View/Open
ccv_ppgpsico_dr_Renata_CTR.pdf (2.091Mb)
Alternative Title
The collective imaginary of Physical Education students about disabled people
Author
Russo, Renata Costa de Toledo
Advisor
Vaisberg, Tania Maria Jose Aiello
Date
20/02/2008
Content Type
Tese
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
O presente trabalho tem como objetivo o estudo do imaginário coletivo de estudantes de Educação Física sobre pessoas com deficiências. Articula-se, metodologicamente, ao redor do uso do Procedimento de Desenhos-Estórias com Tema na abordagem coletiva de uma classe composta de trinta alunos. O material obtido foi psicanaliticamente analisado à luz da Teoria dos Campos. Constatamos que as concepções dos alunos sobre deficiências emergem a partir de dois campos psicológicos não conscientes: deficiência como sofrimento humano e deficiência como problema técnico . A nosso ver, o primeiro campo corresponde à possibilidade de assumir posturas sensíveis e cuidadosas diante da questão da deficiência, enquanto o segundo expressa a ação de estratégias defensivas que visam negar a importância de dimensões afetivo-emocionais ligadas ao sofrimento, tornando a pessoa com deficiência objeto de ações essencialmente técnicas. Este quadro nos permite concluir que o processo de formação de profissionais eticamente capazes de respeitar e valorizar a diversidade humana requer, além da transmissão de conhecimentos específicos, uma atenção especializada, voltada para as ressonâncias afetivo-emocionais que o contato com a questão da deficiência e com pessoas deficientes parece provocar.
 
The present work investigates the collective imaginary of Physical Education students about disabled people. It articulates methodologically on the use of the Thematic Drawing-and Story Telling Procedure to a collective approach of a class of thirty students. The obtained material was analyzed from a psychoanalytical perspective in light of the Theory of Fields. We verified that the conceptions of the students about disabilities arise from two non-conscious psychological fields: disability as human suffering and disability as a technical problem . In our view, the first field relates to the possibility of assuming sensitive and caring approaches when facing the disability issue, while the latter expresses the action of defensive strategies to deny the importance of the affective-emotional dimensions related to the suffering, turning the disabled person into an object of essentially technical actions. This picture lead us to conclude that the process of formation of professionals ethically capable of respecting and valuing human diversity requires, besides specific knowledge, diferentiate attention, focusing on the affective-emotional resonances that the contact with the issue of disability and with disabled people appears to provoke.
 
Keywords
Deficiências
Formação em educação física
Imaginário coletivo
Procedimento desenho-estória com tema
Disability
Formation in physical education
Collective imaginary
Thematic drawing-and-story procedure
Language
Portuguese
Collections
  • Teses

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback