• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Práticas de linguagem, identidades e lusofonia: experiências com aprendizagem baseada em projetos e sala de aula invertida

View/Open
elc_ppglimiar_artigo_hergesel_jplm (1)_JOAO HERGESEL.pdf (3.198Mb)
Alternative Title
Language practices, identities, and lusophony: experiences with project-based learning and flipped classroom
Author
Hergesel, João Paulo
Souza, Ana Luiza Bruzadelli de
Rezende, Marina Bernardino
Secco, Taís Siqueira
Fukuoka, Valentina Morita
Date
01/07/2024
Content Type
Artigo
Postgraduate Program
Linguagens, Mídia e Arte
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
Este estudo parte da noção da importância da língua como elemento caro à identidade cultural, trazendo como foco o contexto da lusofonia. Ao detalhar uma atividade realizada na Faculdade de Letras da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, este trabalho, estruturado no gênero relato de experiência, descreve como estudantes investigaram as características de cada território lusófono e a instauração da língua portuguesa nesses lugares, promovendo um intercâmbio cultural e reflexões sobre identidades linguísticas. Utilizando metodologias ativas como aprendizagem baseada em projetos e sala de aula invertida, os alunos exploraram a diversidade cultural, histórica e linguística dos países lusófonos, oferecendo uma visão mais profunda e apreciativa da lusofonia. Como corpo teórico, foram acionados os estudos de Ribeiro, Pacheco e Machado (2023), Pimenta, Ribeiro e Moreira (2023) e Conte (2008), agregados a outros autores. Em síntese, as apresentações forneceram um intercâmbio pelas terras lusófonas em forma de narrativa verbo-visual, proporcionando uma compreensão apreciativa da diversidade cultural, linguística e histórica dos países lusófonos, reforçando a importância do diálogo intercultural e da cooperação global.
 
This study stems from the notion of the importance of language as a cherished element of cultural identity, focusing on the context of Lusophony. By detailing an activity carried out at the Faculty of Letters of the Pontifical Catholic University of Campinas, this work, structured in the genre of experience report, describes how students investigated the characteristics of each Lusophone territory and the establishment of the Portuguese language in these places, promoting cultural exchange and reflections on linguistic identities. Using active methodologies such as project-based learning and flipped classroom, students explored the cultural, historical, and linguistic diversity of Lusophone countries, offering a deeper and more appreciative view of Lusophony. As theoretical framework, studies by Ribeiro, Pacheco, and Machado (2023), Pimenta, Ribeiro, and Moreira (2023), and Conte (2008) were employed, along with other authors. In summary, the presentations provided an exchange through Lusophone lands in a verb-visual narrative form, offering an appreciative understanding of the cultural, linguistic, and historical diversity of Lusophone countries, reinforcing the importance of intercultural dialogue and global cooperation.
 
Keywords
Língua Portuguesa
Lusofonia
Metodologias de ensino
Portuguese Language
Lusophony
Teaching methodologies
Language
Portuguese
Sponsor
Não recebi financiamento
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback