• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O ensino de ph e o jogo da memória

Author
Ferreira, Beatriz Paulucci
Poltronieri, Beatriz Herrera
Picolli, Beatriz Moreira
Giocomin, Júlia
Jannini, Marcelo José Della Mura
Bernardes, Celene Fernandes
Date
//2021
Content Type
Artigo
Metadata
Show full item record
Abstract
O entendimento do potencial hidrogeniônico (pH) é de suma importância química, biológica, médica, tecnológica e nas situações cotidianas relacionadas com alimentos, bebidas, cosméticos, fármacos e meio ambiente. Quando se aborda o pH, é estabelecida uma relação com a concentração de íons hidrogênio (H+) em solução aquosa. Assim, a concentração de H+ igual a 1,0 x 10-7 mol/L corresponde ao pH 7,0 e a uma solução com característica neutra. Soluções ácidas ou básicas apresentam, sucessivamente, maior ou menor concentração de H+ e valores de pH abaixo ou acima de 7,0. Para aferir o valor do pH existem técnicas colorimétricas e potenciométricas. O estudo do pH pode se tornar complexo por envolver especificidades e conteúdo de matemática e química. Com a proposta de tornar atrativo o estudo deste tema foi desenvolvido um instrumento didático lúdico, complementar ao ensino clássico e baseado no tradicional “jogo da memória”. O jogo foi desenvolvido com diferentes graus de complexidade, possibilitando a aplicação no estudo de Ciências, no Ensino Fundamental; no estudo de Química e Biologia, no Ensino Médio e mesmo para recuperar o conteúdo fundamental para utilização em disciplinas específicas do Ensino Superior
 
The understanding of the hydrogenic potential (pH) is of paramount importance in chemical, biological, medical, technological and everyday situations related to food, beverages, cosmetics, drugs and the environment. When approaching the pH, a relationship with the concentration of hydrogen ions (H+) in an aqueous solution is established. Thus, the concentration of H+ equal to 1.0 x 10-7 mol/L corresponds to pH 7.0 and a solution with neutral characteristics. Acidic or basic solutions present, successively, greater or lesser concentration of H+ and pH values below or above 7.0. To measure the pH value there are colorimetric and potentiometric techniques. The study of pH can become complex because it involves specificities and content of mathematics and chemistry. With the purpose of making the study of this theme attractive, a playful didactic instrument was developed, complementary to classical teaching and based on the traditional “memory game”. The game was developed with different degrees of complexity, allowing its application in the study of Science, in Elementary School; in the study of Chemistry and Biology, in High School and even to recover the fundamental content for use in specific subjects in Higher Education.
 
Keywords
Potencial hidrogeniônico
PH
Instrumento didático
Jogo da memória
Hydrogenic potential
PH
Didactic instrument
Memory game
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback