• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A música, a narrativa e a formação de professores

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Liana_AS.pdf (911.4Kb)
cchsa_ppgedu_me_Liana_AS_imagem.jpg (18.40Kb)
cchsa_ppgedu_me_Liana_AS_video1.mpg (80.59Mb)
cchsa_ppgedu_me_Liana_AS_video2.mpg (79.44Mb)
Alternative Title
Music, narrative and teacher s formation
Author
Serodio, Liana Arrais
Advisor
Castanho, Maria Eugênia de Lima e Montes
Date
12/02/2008
Content Type
Dissertação
Access rights
Acesso Aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
Pesquisa sobre o uso da narrativa na formação do educador musical. É baseada na convicção de que a argumentação verbal importa para o diálogo sobre o ensino de música e que este potencialmente leva à democratização da compreensão de seu vasto e especializado campo de conhecimento. A pesquisadora é triplamente implicada na temática, como aluna, professora e formadora, o que amplia a potência da narrativa como conteúdo e forma da pesquisa, além de trabalhar com dados igualmente narrativos. Os textos produzidos pelos estudantes de Licenciatura em Educação Musical na Universidade Estadual Paulista (UNESP) -São Paulo como parte do contrato didático, são narrativas pedagógicas tomadas como dados da pesquisa, e dão a ver conceitos como o talento, o aprender 'para' outro, o entrelaçamento de linguagens - verbal e musical - , enquanto narram as próprias histórias.
 
Research about the use of the narrative on the musical educator formation. It is based on the conviction that the verbal argumentation is relevant for the dialog about the music teaching and that this potentially leads to the democratization of the comprehension of its wide and specialized knowledge field. The researcher is implicated on this thematic in triplicate, namely, as a student, as a teacher and as a teacher's educator, and this amplifies the narrative power as content and research style, besides working with narrative data as so. The text created by students of Musical Education at Universidade Estadual Paulista (UNESP) São Paulo as part of a didactic contract, they are pedagogical narratives taken as research data, and result in concepts such as talent, the ability to learn to' other, languages intertwining - verbal and musical -, while they narrate their own histories.
 
Keywords
Música
Narrativa
Formação de professores
Talento
Estética
ética
Aprendizado passivo
Prazer de aprender
Entrelaçamento de linguagens verbal e musical
Music
Narrative
Teacher s formation
Talent
Esthetics
Ethics
Passive learning
Pleasure of learning
Intertwning of verbal and musical languages
Language
Portuguese
Collections
  • Dissertações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback