• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Artigos de periódicos
  • Publicações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A avaliação dos projetos para a obtenção de Bolsa de Produtividade em Pesquisa: a aderência às áreas de tecnologias prioritárias do CNPq à luz do pensamento de Robert Merton

Alternative Title
Evaluation of projects for obtaining a Research Productivity Fellowship: adherence to CNPq’s priority technology areas in light of Robert Merton’s ideas
Author
Calderón, Adolfo Ignacio
Date
//2024
Content Type
Artigo
Postgraduate Program
Educação
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract
Discute-se, à luz das contribuições teóricas de Robert Merton, pai da sociologia da ciência, a influência extrínseca à pesquisa científica na área de Educação, especificamente a exigência de aderência dos projetos de pesquisa do Programa Bolsa Produtividade em Pesquisa do CNPq às áreas de tecnologias prioritárias durante o triênio de 2021 a 2023. Realizou-se pesquisa qualitativa, bibliográfica, documental, envolvendo reflexões das vivências do autor. Considerando a suspensão da exigência mencionada, o estudo destaca, entre outras conclusões, o consenso sobre a importância e a necessidade do financiamento governamental para o avanço do conhecimento nas áreas de fronteira entre Educação e tecnologias.
 
In the light of the theoretical contributions of Robert Merton, the father of the sociology of science, the extrinsic influence on scientific research in the field of Education is discussed, specifically the requirement for research projects under the CNPq Research Productivity Fellowship Programme to adhere to priority technology areas during the three-year period from 2021 to 2023. Qualitative, bibliographical, and documentary research was carried out that involved reflections on the author’s experiences. Considering the suspension of the aforementioned requirement, this study highlights, among other conclusions, the consensus on the importance and necessity of government funding for the advancement of knowledge in the frontier areas between Education and technology.
 
Keywords
Bolsa produtividade em pesquisa
CNPq
Pesquisa educacional
Research productivity scholarship
Educational Research
Language
Português
Collections
  • Publicações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback