Universidades estaduais paulistas e políticas de formação docente: confrontos e tensões no início da década de 2010
Author
Calderón, Adolfo Ignacio
Borges, Regilson Maciel
Date
//2021Content Type
ArtigoPostgraduate Program
EducaçãoAccess rights
Acesso abertoMetadata
Show full item recordAbstract
Aborda-se o confronto entre o governo do Estado de São Paulo e as três universidades paulistas, em torno da formação de professores, em nível superior, em decorrência da deliberação n° 111/2012, que as obrigou a adotarem, nas matrizes curriculares, uma dimensão mais prática e menos teórica. Para tanto, analisaram-se documentos e depoimentos de atores representativos. Constatou-se cenário altamente polarizado, comunidade epistêmica com matizes corporativistas e relativização da autonomia universitária. The article approaches the confrontation between the State of São Paulo government and the three universities of São Paulo, about teacher education, in higher education courses, as a result of deliberation no. 111/2012, which forced them to adopt, in the curricular matrices, a more practical and less theoretical dimension. For this purpose, documentary analysis of legislation and manifestations produced by the various involved actors was carried out, as well as analysis of the testimonies of representative actors, in the light of the paradigms of consensus and conflict. It was observed a highly polarized scenario, epistemic community with corporatist nuances and relativization of university autonomy.
Keywords
Formação de professoresPedagogia
Autonomia universitária
Conselho estadual de educação
Educação superior
Teacher training
Pedagogy
University autonomy
State council of education
Higher education
