• English
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Produção acadêmica e científica
  • Escola de Ciências Humanas, Jurídicas e Sociais
  • Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Dissertações
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Necessidades formativas de bacharéis docentes do ensino superior tecnológico

View/Open
cchsa_ppgedu_me_Sabrina_GM.pdf (1.062Mb)
Author
Maion, Sabrina Gomide
Advisor
Azevedo, Heloisa Helena Oliveira de
Date
15/12/2020
Content Type
Dissertação de mestrado
Postgraduate Program
Educação
Access rights
Acesso aberto
Metadata
Show full item record
Abstract

Este trabalho enfoca as necessidades formativas necessárias aos docentes nas suas práticas em sala de aula. Investigamos a formação de profissionais docentes, que não possuem formação em licenciatura ou na área de educação, mas são atuantes no ensino superior tecnológico, problematizando as concepções de docência que utilizam nas suas práticas pedagógicas. Nosso objetivo central foi conhecer quais são as concepções da docência no ensino superior, que vão além do domínio do conteúdo técnico. Diante disso, elaboramos a seguinte pergunta de pesquisa: Quais são as concepções de docência que orientam as práticas de profissionais bacharéis no ensino superior tecnológico? Para desenvolver a pesquisa, buscamos informações empíricas que foram produzidas por meio da técnica de entrevistas semiestruturadas com seis professores bacharéis que atuam em uma instituição privada de ensino superior na cidade de Campinas SP, em cursos tecnólogos na área de Gestão Empresarial. O material empírico foi analisado com base em teorias críticas de educação e na teoria histórico-cultural sobre o desenvolvimento humano. Como resultados, podemos inferir que há conexão entre as racionalidades teóricas por nós estudadas e as práticas relatadas dos participantes. Porem tal prática é intuitiva e motivada pelo feedback do aluno que está no mercado de trabalho. Sugere-se fortemente que o professor tecnólogo busque formação na área de educação e pesquisa, para agregar conhecimento acadêmico a sua prática docente.

 

This project focuses on the training process needs required by professors in their classroom practices. We have investigated the training of teaching professionals who do not have a degree in teaching neither training in education but are active on the technological higher education, questioning the conceptions of teaching which they use in their pedagogical practices. Our central objective was to know what the conceptions of teaching in higher education are, which go beyond the domain of technical content. Therefore, we elaborated the following research question: What are the teaching conceptions that guide the practices of bachelor's professionals in technological higher education? To develop the research, we sought empirical information that was produced using the technique of semi-structured interviews with six bachelor's professors who work in a private higher education institution in the city of Campinas SP, in technological courses in the area of Business Management. The empirical material was analyzed based on critical theories of education and on the historical-cultural theory on human development. As results, we can infer that there is a connection between the theoretical rationales studied by us and the reported practices of the participants. However, such practice is intuitive and motivated by the critical profile of the student who is in the job market. It is strongly suggested that the technologist teacher seeks training in the area of education and research, to add academic knowledge to his teaching practice.

 
Keywords
Formação de Professores
Ensino Superior
Bacharel Docente
Formação Profissional
Docência
Teacher formation
Higher education
Bachelor’s teacher
Professional qualification
Teaching
Language
Portuguese
Sponsor
Não recebi financiamento
Collections
  • Dissertações

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Contact Us | Send Feedback